Op zondag 25 augustus brengt ANNA3 een uitzonderlijk en exclusief concert met orgel en Flamenco dans. Muziek van Soler en Scarlatti worden extra in de verf gezet met begeleidende dans en ritme.
Rond de fandango's van Antonio Soler en Domenico Scarlatti hangt een mist van twijfel over het authetieke auteurschap. Vast staat wel dat het om uiterst opzwepende en beklijvende muziek gaat. Vanuit de 18e-eeuwse gewoonte om vlotjes arrangementen te maken, brengt Bart Verheyen deze virtuoze klavecimbelmuziek op orgel.
De bezwerende ritme's worden nog eens extra in de verf gezet door de gepassioneerde flamencodans van Elena La Grulla. Sensatie verzekerd. Deze werken worden omringd door de virtuoze en tegelijk meditatieve tiento's van Francisco Correa de Arauxo en door de aanstekelijke muziek van Joris Verdin, die van het Iberische schiereiland z'n tweede thuis maakte.
Elena La Grulla werd geboren in Moskou en woont nu definitief in Belgie. Vanaf haar 10 jaar start ze met flamencolessen onder leiding van Svetlana Golovko in de groep "Las Niñas".
Wat begon als een kinderdroom werd een grote passie, niet alleen voor flamenco maar ook voor de Spaanse geschiedenis, de taal en de literatuur. Toen ze 16 jaar was, begon zij flamencolessen te volgen in "Lucero", de studio van Maria Raid in Moskou. Dit leidde haar verder naar Spaanse cursussen van bekende dansers en leerkrachten als Manuel Betanzos, Belén Maya, Mercedes Ruiz, La Truco en vele anderen.
Op haar zeventiende gaat ze naar Madrid, en na verscheidene vervolmakingscursussen in "Amor de Dios" keert ze terug naar Moskou als Profesora de Técnica in haar moederstudio Las Niñas.In 2008 krijgt ze alweer flamencolessen in Amor de Dios: verschillende palos flamencos en techniek met Alfonso Losa, Manuel Reyes Maya, Amelia Vega, La China...
Vanaf 2009 treedt ze vaker en vaker op, onder meer met de groep ‘Flamenqueria’ en met eigen choreos solo, op onder meer het Internationale Festival Flamenco in Moskou "¡Viva España!". Ze danste over heel Europa in onder meer de befaamde Tchaikovsky zaal in Moskou, NTGent, La Feria Arles. Ze is intussen een geliefde coach en verzorgt lessen en workshops over heel Europa.
Lokke Van der Ven studeerde piano aan het Koninklijk Conservatorium Brussel bij Jan Michiels, waar ze in 2012 haar Master-diploma behaalde.
Een jaar later vervolmaakte ze haar pianostudie met een Postgraduaat bij Piet Kuijken. Ze volgde masterclasses bij onder meer Levente Kende, Marie-Dominique Gilles, Alexei Lubimov, Hans Ryckelynck, Maria Szraiber, Abdel Rahman El Bacha en Anton Kuerti.
Van 1996 tot 2004 nam ze deel aan talrijke operaproducties als vast lid van het kinderkoor van de Vlaamse Opera. Daar werd ook haar interesse gewekt voor het begeleiden van zangers aan de piano. Ze werkte in dit verband samen met tenor Reinoud Van Mechelen en sopraan Laurence Servaes. Sinds 2009 vormt Lokke samen met pianiste Margot Welleman het Izar duo, een pianoduo dat zich verdiept in het vierhandig pianospel. Daarnaast speelt ze regelmatig in kamermuziekverband met o.m. fluitiste Janna Van Mechelen en celliste Suzanne Vermeyen. Lokke is leerkracht piano aan de muziekacademie van Geel en begeleidster bij diverse gelegenheden.
Bart Verheyen studeerde piano aan het Koninklijk Conservatorium Brussel, waar hij later lied doceerde. Hij specialiseerde zich dankzij een Zwitserse staatsbeurs aan de Hochschule für Musik Luzern, waar hij enige tijd assistent-professor piano was en volgde orgel aan het Koninklijk Conservatorium van Antwerpen, waar hij momenteel docent is, onder meer als assistent van Joris Verdin. Zijn belangrijkste leraren waren Piet Kuijken, Konstantin Lifschitz, Florian Hoelscher en Joris Verdin. Als solist is Bart zowel op piano als op orgel te horen in binnen- en buitenland. Daarnaast is hij een veelgevraagd chambrist - zo heeft hij een vast liedduo met sopraan Katrien Baerts en concerteert hij met ensembles zoals Collegium Novum Zürich, I solisti, Ensemble Mendelssohn, Odysseia en Oxalys.
Bart verzorgde vele creaties (waaronder de speciaal voor hem geschreven Klee Miniaturen van Frederik Neyrinck), werkte samen met de dirigenten Emilio Pomarico, David Robertson, Jonathan Stockhammer, Jeffrey Tate en Ronald Zollman en speelde concerten voor onder meer Bozar, de Bijloke, Festival van Vlaanderen, Internationale Bachakademie Stuttgart, Les Jardins Musicaux, Lucerne Festival, Muziekgebouw aan’t IJ, Salzburg Biennale en Tonhalle Zürich. Samen met Joris Verdin en Cindy Castillo maakte hij in 2022 een opname van de grote orgelwerken van César Franck voor het label Musique en Wallonie, die lovend ontvangen werd door de pers. Ook als componist is Bart actief. A Child of Books, een avondvullend werk voor 3 koren en orgel, gaat in juli 2024 in première op het Haarlem Internationaal Orgelfestival. Samen met Winny Ang richtte hij NARWAL op, een (t)huis voor muzikale voorstellingen en installaties.
Zijn repertoire reikt van renaissance tot hedendaagse muziek op zowel orgel als piano. In zijn programma’s verweeft hij vaak werken uit verschillende stijlperiodes tot een hecht geheel en speelt hij eigen arrangementen en composities.
Bart doceerde Piano aan de Hochschule für Musik Luzern, Lied aan het Koninklijk Conservatorium Brussel, en hij is momenteel docent orgel aan het Koninklijk Conservatorium Antwerpen als opvolger van Joris Verdin. Daarnaast leidt hij een pianoklas aan de academie van Borgerhout (Antwerpen).
uitvoerders
Elena La Grulla, Flamenco-dans
Lokke Van der Ven, orgel
Bart Verheyen, orgel
Programma
Antonio Soler, Domenico Scarlatti, Francisco Correa de Arauxo en Joris Verdin
Coronamaatregelen
ANNA3 leeft alle maatregelen na die de overheid op het ogenblik van het concert oplegt in de strijd tegen het coronavirus COVID-19. Er is ontsmettingsmiddel voor uw handen, we meten de CO2 in de kerk en de kerk wordt permanent geventileerd met verse lucht, enz…